بسم الله الرحمن الرحیم



چی بخوریم چی نخوریم؟

+ سلام، دکتر مهربان هستم، چه کمکی می تونم بهتون بکنم؟

- برای پیشگیری چکار باید بکنیم؟

+ در کنار رعایت نکات بهداشتی (که جلوتر میگم)، از این فایل(کلیک) هم که یک سری از توصیه های طب سنتی هست، می تونید استفاده کنید.


داشتن علائم بیماری:

+ سلام، دکتر مهربان هستم، چه کمکی می تونم بهتون بکنم؟

- سرفه میکنم و یکمی هم گلوم درد می کنه


+ چند سالتونه؟*

+ بیماری زمینه ای خاصی هم دارید؟*

+ تنگی نفس دارید؟*

+ اطرافتون کسی بوده که براش تشخیص قطعی کرونا داده باشن؟*


+ سرفه دارید؟

+ تب و لرز دارید؟ درجه دارید توی خونه؟

+ سردرد و سرگیجه؟

+ بدن درد؟

+ حالت تهوع، اسهال یا استفراغ؟



اول خواستم این پست رو هم سوال جوابی بنویسم، اما دیدم حس اش نیست و خیلی طولانی میشه :) در نتیجه پاسخ های بقیه رو گذاشتم به عهده خودتون!


اون چهار تای اول که * دار کردم، مهم ترن:

سن بالای 50 سال

بیماری خاصی مثل فشار خون، دیابت، قلبی عروقی، تنفسی، چاقی مفرط، سابقه سرطان، مصرف داروهای خاص

تنگی نفس

ارتباط نزدیک (هم خانگی) با یک فردی که کروناش قطعی شده ( نه این که فقط یه سری علائم سرماخوردگی داشته و خوب شده ها )


(1) اگه یکی از بالایی ها با حداقل یکی از پایینی ها همراه بود، حتما به بررسی بیشتر نیازه و باید به یکی از مراکز بررسی کرونا مراجعه بشه.

(2) اگه فقط یکی از پایینی ها بود هیچ کار خاصی نمیخواد

(3) اگه چندتا از پایینی ها بود به یک پزشک عمومی کلینیک های سطح شهر مراجعه بکنید.



رعایت بهداشت:

+ سلام، دکتر مهربان هستم، چه کمکی می تونم بهتون بکنم؟

- من فقط یکم سرفه دارم

+ اگر سرفه یا هر علامتی داشتید، یا اینکه به پزشکی مراجعه کردید و قرار شد دوره ی بیماری رو توی خونه بگذرونید، نیازه که نکات مهمی رو رعایت بکنید:
استفاده ی فرد "بیمار" از ماسک توی خونه ( بقیه نیاز نیست)
محل خوابش جدا باشه
ظرف غذاش جدا شسته بشه
رفت و آمدش توی خونه ( سالن و اینا) تا جایی که بشه محدود بشه
در و پنجره ها باز باشه و تهویه ی خونه به خوبی انجام بشه
فاصله ی 2 متری با افراد خانواده رعایت بشه
شست و شوی دست ها توی همه ی اعضای خانواده به خوبی انجام بشه ( چیزی که مهمه اینه دست ها با دهان و چشم و بینی تماس پیدا نکنه، یا اینکه قبلش خوب شسته شده باشه. یعنی با آب و صابون در حد 20 ثانیه شسته بشه. برای یاد دادن به بچه ها می تونید بگید دعا فرج (1 بار) یا صلوات (6بار) بخونن و دست هاشون رو بشورن، تقریبا همون 20 ثانیه میشه) الکل و اینام نیاز نیست. اب و صابون کفایت می کنه


ضدعفون کردن اطراف

+ سلام، دکتر مهربان هستم، چه کمکی می تونم بهتون بکنم؟

- من یک فرد جوان هستم بدون سابقه هیچ بیماری خاصی اما دو روزه تنگی نفس گرفتم

+ چیزی که خیلی مهمه اینه که خود مواد ضد عفونی کننده می تونن باعث ایجاد تنگی نفس و سرفه بشن. مخصوصا وایتکس ! برای تمیز کردن سطوحی مثل کابینت و دسته در و این ها، باید به نسبت 1 به 99 محلول وایتکس درست بشه. سر راستش اینه: توی یه بطری یک و نیم لیتری آب، سه تا دری وایتکس بریزید کفایت می کنه. بعد محتویات بطری رو توی اسپری بریزید و ازش استفاده کنید.
پس اگه الکل پیدا نکردید اتفاق خاصی هم نمی افته! چون دست ها رو می شه با صابون شست و سطوح رو هم با وایتکس رقیق شده.

+ میوه و سبزیجات رو هم توی سینک پر از آب چند قطره مایع ظرف شویی بریزید در حدی که کف کنه. 5 دقیقه میوه و سبزی داخلش بمونه کافیه. بعدش حتما آب بکشید که مایع ظرف شویی نخورید :)

+ اما نان !
نان رو هرجوری که دوست دارید بخرید و کثیفِ کثیف بیارید خونه ! فقط تا رسیدید خونه، یه پلاستیک تمیز آماده از قبل داشته باشید. نون ها رو بذارید داخلش و بذارید داخل فریزر. هر نوبت که خواستید غذا بخورید، به اندازه ی مورد نیازتون ( برای این که خشک نشه) روی اجاق گاز گرم کنید و با خیال راحت میل کنید :)

+ لباس های بیرون رو هم به یه چوب لباسی جدا آویزون کنید، نیاز نیست هر روز بشورید. فقط با لباس های منزل تماس نداشته باشن.



اگه هم سوالی داشتید که من می تونستم کمکی بکنم، دریغ نمی کنم